۲۵ روش برای طراحی یک پوستر زیبا و نام نیک از خود به‌جای گذاشتن در این زمینه

پوستر

پوستر ازجمله سوژه‌های موردعلاقه من جهت طراحی است چون قوانین آن با بکارگیری روش‌های مختلف قابل‌انعطاف هستند و ازاین‌رو می‌توان خلاقانه و جسورانه عمل کرد و احساسات همگان را برانگیخت. برخی از پوسترها نظیر پوسترهایی مربوط به موسیقی و وقایع، انسان را هیجان‌زده می‌کنند و برخی دیگر تنها منبعی برای اطلاعات هستند. نکته اصلی در طراحی پوستر، ایجاد تعادل و هماهنگی بین عنوان، کپی، تصاویر و آرم‌هاست. وقتی این مورد محقق شد یک پوستر ایده آل خواهید داشت.

شناخت نوع مخاطب و نوع محصول / خدمات / حوادث اولین جز از اطلاعات منتقدانه برای یک پوستر بشمار می‌رود. بعد از آن حالات، احساسات یا عکس‌العمل‌هایی که از طریق رنگ‌ها، فونت و شکل‌ها هدایت می‌شوند کار را تمام می‌کند.

در ادامه، ۲۵ نکته عنوان‌شده که با بکارگیری آنها می‌توان تم یک طراحی که حاوی پیام پوستر است را دریافت کرد.


۱- استفاده از رنگ‌ها در جهت تولید انرژی، استنباط تم و جلب‌توجه

رنگ یک جنبه از انرژی است که طیف وسیعی دارد. رنگ‌ها با تولید انرژی بر درک تم طراحی و جلب‌توجه نقش بسزایی دارد. با توجه به موضوع پوستر، رنگ‌ها ممکن است پررنگ، نامحسوس و یا رمانتیک باشند. شما می‌توانید با همه رنگ‌ها کار کنید.

در این نمونه پوستر، مربوط به کنسرت موسیقی savannah از رنگ‌های بهاری استفاده‌شده است. بکارگیری این رنگ‌ها این حس را به بینندگان القا می‌کند که کنسرت در فضای باز به همراه موسیقی شاد است و مطمئناً کنسرت مربوط به موسیقی راک نیست.

پوستر 01

Design: Brian Stauffer

ایده دیگر استفاده از تکه‌های بزرگی از رنگ‌های سالید یا جامد است. اطمینان کسب کنید که رنگ‌های انتخابی شما به‌خوبی با همدیگر سازگاری دارند و شما قادر خواهید بود که یک پس‌زمینه هیجان‌انگیز مثل نمونه زیر خلق کنید.

پوستر 02

Design: Allan Peters

و یا خود را به یک پالت رنگ محدود کنید. دقت کنید که این پوستر رویداد چطور یک تضاد خیره‌کننده با استفاده از رنگ‌های قرمز و سیاه ایجاد کرده است.

پوستر 03

Design: Graphic Plan

۲- انواع روش‌های تایپ را امتحان کنید.

تنها با توجه به فونت بکار رفته در یک پوستر رویداد، می‌توان اطلاعات زیادی استخراج کرد. با کمک فونت سان سریف پررنگ، می‌توان جدیت پوستر را نشان داد و با فونت سریف کج ظرافت و زیبایی می‌توان از آن استنباط کرد و با استفاده از یکدست خط شل و روان، بازیگوشی و شوخی را می‌توان فهمید. در هنگام استفاده از فونت دقت کنید که برای عنوان یک یا دو و برای متن یک نمونه فونت بکار ببرید.

برای خلق یک طراحی اثرگذار، انواع روش‌های تایپ را می‌توان بکار برد. نگاه کنید که پوسترهای زیبای مربوط به رویدادها با الهام از موضوعشان که غذاست چطور به تصویر کشیده شده‌اند. این نمونه‌ای از یک ترکیب آزمایشی است که در ارائه طعم به بینندگان به‌طور موفقیت‌آمیزی عمل کرده است.

اگر قرار است از این نمونه از روش تایپ استفاده کنید دقت کنید که فونت شما باید بسیار ساده و تروتمیز باشد.

پوستر 04

Design: Kittaya Treseangrat

پوستر 05

Design: Will Miller

این نیز یک نمونه هوشمندانه دیگر است که تم پوستر با بکارگیری روش خاصی از تایپ خودنمایی می‌کند پوستری که رویداد سالانه typography را نشان می‌دهد. چه فرصتی از این بهتر که از خلاقیت طراحان تازه‌کار الهام گرفته شود.

پوستر 06

Creative Direction: Drew Melton, Designer: Neil Hubert Photography

۳- ارائه سلسله‌مراتب قابل‌رؤیت

پوسترها باید نظر همگان را به خود جلب کند همچنین بتوان آن را به‌سرعت خواند. در این راستا اطلاعات باید بر اساس اهمیتشان رده‌بندی شوند. اگر با یک کپی کوچک کار می‌کنید به سراغ شکل‌های ساده و پررنگ و یا عکس‌هایی شبیه Columbus Creative بروید. اگر اطلاعات زیادی دارید تمرکز خود را روی یک روش تایپ بگذارید و در مورد یک عنوان بزرگ و ارائه اطلاعات گروهی در قالب یک‌تکه بزرگ فکر کنید.

پوستر 07

Design: Mike Jones

۴- ازفضای سفید و سیاه برای خلق یک ترکیب زیرکانه بهره بگیرید

خلق یک تصویر از تصویر دیگر کاریست شبیه جادو. پوستر مربوط به مغازه غذا و شراب ملبورن به زیبایی توانسته است از چنگک‌های یک چنگال، لیوان‌های شراب درست کند. راه دیگر برای بهره بردن از فضای سیاه این است که می‌توان از طریق آن چشم‌ها را به سمت مورد کوچکی که مدنظر است جلب کرد و به این صورت با کمک فضای سیاه که اطراف آن مورد را احاطه کرده به چشم آن بیننده فرصت استراحت بدهیم. فقط مواظب باشی هنگام کپی گرفتن فضای سفید به‌صورت پرشده ظاهر نشود.

پوستر 08

Design: Kaushik Design

۵- نشانه‌های غیرضروری را حذف کنید. کم‌گوی و گزیده گوی ...

گاهی اوقات اختصار در سخن، بهترین راه است. یک کلمه یا یک تصویر دراماتیک می‌تواند خیلی بیشتر از تعداد زیادی کلمه یا عکس‌ها و تصاویر پیچیده ارتباط برقرار کند. تنها به خاطر اندکی اطلاعات بیشتر دادن کلمات و شکل‌های زیادی اضافه نکنید.

پوستر 09

Design: Chloe Morris

به شباهت‌های بین این دو پوستر توجه کنید. هردوی این‌ها برای جلب‌توجه، تنها یک کلمه را به‌طور برجسته نشان داده‌اند البته بدون رنگ، تمیز و تایپ‌شده. ظرافت مینیمالیستیک نمایان شده در این پوستر خبر از ظرافت در رویداد واقعی می‌دهد.

پوستر 10

Design: Null Artless

۶- از نکته‌ای که مدنظر است تصویر ارائه دهید

استفاده از هنر عکاسی چه تمرکز روی آن باشد چه نباشد به متن صلابت بیشتری می‌دهد. قسمتی از یک عکس را برش دهید و ویژگی مهم آن قسمت را مدنظر قرار دهید این نکته یک اثر دراماتیک خلق می‌کند و چشم‌ها را به اطراف صفحه هدایت می‌کند. پوستر مربوط به تئاتر ملی de Chaillot از تصویر کامل چهره زن استفاده نکرده است بلکه تنها با بکار بردن لب‌ها عشق و خیانت را نشان داده است. توجه کرده‌اید که از کنار هم قرار گرفتن لب‌ها شکل یک قلب پدید آمده است؟

پوستر 11

Design: Michal Batory

۷- از شکل‌هایی استفاده کنید که جذابیت تصویری دارند

از ترکیب شکل‌ها می‌توان شکل‌های دیگر پدید آورد... شکل‌ها می‌توانند خط‌مشی برای چشم‌ها باشند تا آنها را به سمت اطراف پوستر هدایت کنند. استفاده از شکل‌ها در طراحی پوستر رویدادی بسیار کاربردی است، چه در محتوای متن استفاده شود و چه مسئول هدایت چشم‌های بیننده باشد تأثیر غیرقابل‌انکاری بجا می‌گذارد.

پوستر 12

Design: Emilio José Bernard

پوستر 13

Design: James Rivas

پوستر 14

Design: Malissa Smith

پوستر 15

Angelika Film Center poster by Joey Ellis

۸- ترکیبات تشکیل‌دهنده طراحی را هوشمندانه خلق کنید

زمانی که برای انجام طراحی عکس و تصویر در اختیار دارید در مورد اینکه چطور می‌توان آنها را شبیه یک پازل تکه‌تکه کرد و دوباره در کنار هم چید تا به‌راحتی قابل‌خواندن و فهمیدن باشند کمی بداندیشید. شما هستید که تصمیم می‌گیرید که چطور بیننده پوستر را بخواند و پیام را دریافت کند. به تأثیر متقابل بین شکل‌ها و کلمات دقت کنید

این پوستر رویداد مربوط به جشنواره Malaga با زیرکی تمام، با گردهمایی چندین شکل رنگی که همگی در یک امتداد هستند توجهات را به قسمت سمت راست، بالای ترکیب جلب کرده است.

پوستر 16

Design: Calamargraphic

۹- برای خلق عمق و ابعاد، لایه گذاری کنید

برای نشان دادن عمق و ابعاد مختلف هدف، تصویر را لایه‌بندی کنید. این پوستر مربوط به جشنواره Cultivate یک شهر را در لابه‌لای یک زندگی روستایی نشان می‌دهد. بطوری که کلمات و تصاویر همدیگر را همپوشانی کرده‌اند.

پوستر 17

Design: Invisible Creature

این پوستر مربوط به رویداد Valentines با سایه گذاری‌های مناسب و خلق یک ترکیب سه‌بعدی عمق مطلب را به‌خوبی به بیننده منتقل می‌کند. همچنین دقت کنید که گرافیست متن را در کجای طرح بکار برده، دقیقاً در کنار شکل‌هایی که مربوط به معنای آنهاست.

پوستر 18

Design: Andersdenkend

۱۰- با تأکید روی نشانه‌ها، انرژی و هیجان ایجاد کنید

زمانی که از عکس‌ها و تصاویر و حتی فونت‌های هیجانی و متحرک استفاده می‌شود درواقع انرژی و فشار زیادی بر بیننده اعمال می‌شود که قطعاً این فشار بازخورد نیز خواهد داشت. کلمات کوتاه نیز می‌تواند با خود انرژی به همراه آورد.

پوستر 19

Design: Kaarel Vahtramäe

۱۱- با چشم‌انداز هوشمندانه‌ای از یک مسافرت، توجه بیننده را جلب کنید

زندگی همیشه روی یک خط مستقیم نیست. نقطه نظرات مختلف سبب خلق پوسترهای هیجان‌انگیز می‌شود. زاویه گرفتن یک عکس را تغییر دهید گاهی هدف را از بالا یا پایین عکس‌برداری کنید. کلمات را به‌جای نوشتن روی یک خط صاف روی یک خط مورب بنویسید. پوستر Phish چشم‌ها را به سمت بالا و پایین در طول صفحه سوق می‌دهد بجای اینکه چشم‌ها در مسیر یک خط صاف و خسته‌کننده است.

پوستر 20

Phish cityscape by Doe Eyed

و یا پوستر رویداد مربوط به جشنواره یک فیلم که چشم‌ها را دقیقاً به سمت کلمه out there که فونت آن بصورت بسیار هوشمندانه پنهان‌شده است به دنبال خود می‌کشاند.

پوستر 21

Design: Andrew Pfund

۱۲- در بکار بردن حس شوخ‌طبعی درنگ نکنید

شوخ‌طبعی بخرج دهید و با کلمات بازی کنید. از تصویرسازی غیرقابل‌انتظار، البته با یک موضوع خاص استفاده کنید. برای پوستری که برای جشنواره فیلم Bicycle در نظر گرفته‌شده بود به‌جای ایجاد هیجان سعی بر این شده که پوستر تم خنده‌دار داشته باشه تا به این طریق حس کنجکاوی بیننده را جذب کنند و به دنبال خود بکشند.

پوستر 22

Design: Alistair Palmer

۱۳- از اینکه ترکیب متوازن است اطمینان حاصل کنید

استفاده از تقارن، مرکزیت قائل شدن و تکرار برای چشم‌ها تعادل ایجاد می‌کند. می‌توان رنگ‌ها، وزن شکل‌ها، میزان متن و یا ترکیب آنها را متعادل کنید. تعادل به این معنا نیست که پوستر باید کاملاً در مرکز صفحه طراحی شود بلکه باید تقارن داشته باشد یعنی از هر دو طرف به یک میزان باشد. یک طرف سنگین‌تر نباشد و یا یک طرف حاوی تمام اطلاعات و شکل‌ها نباشد و طرف دیگر هیچ.

پوستر 23

Design: DKNG

۱۴- از عکس‌هایی استفاده کنید که به پوستر اعتبار ببخشد

می‌توان از یک عکس زیبا و هیجان‌انگیز پیام پوستر را دریافت کرد. عکس‌ها به محصول اعتبار می‌بخشد چون شکل واقعی آن است و بیننده می‌تواند عیناً کیفیت آن را ببیند

در این مورد، گرافیست عملکرد خلاقانه داشته و برای رویداد مربوط به فشن جمله تایپ‌شده خود را بصورت لایه لایه روی عکسی از یک مدل نوشته است

پوستر 24

Design: Letman

و در مورد دیگر، گرافیست با ایجاد توازن بین هنر عکاسی و گرافیک به خلق یک ترکیب جالب به همراه یک احساس واقعی دست پیدا کرده است.

پوستر 25

Design: Jeff Finly

۱۵- از تصاویر خلاقانه استفاده کنید

هنر عکاسی همیشه برای طراحی کارآمد و یا شاید مقرون بصرفه نیست. به‌جای آن خودمان می‌توانیم هیجان و شخصیت خلق کنیم. تصویر می‌توانند تخت و یا لایه‌لایه و یا دارایی عمق باشند.

پوستر 26

Design: Aaron Kim

پوستر 27

Design via Design Sponge

۱۶- به استقبال چیزهای عجیب و غریب و غیرعادی بروید

از رنگ‌های غیرعادی و عکس‌های تک استفاده کنید. سراغ فونت‌های غیر نرمال بروید. تصاویر متضاد هم را در کنار هم بکار ببرید و یا از تصاویر و اطلاعات هم‌تراز برای خلق چیزی دیگر بهره ببرید. پوستر مربوط به رویدادBologna مصداق این نظریه است. شما ابتدا ویولن را می‌بینید و یا پاپیون؟

پوستر 28

Poster Design for Bologna Festival

۱۷- اطمینان حاصل کنید که همه نشانه‌های گرافیکی در یک امتداد درحرکت‌اند

بدانید که خواننده چطور به اطلاعات دست پیدا می‌کند تحقق این دیدگاه استفاده از رنگ، خطوط، سایز وزن متن است. زمینه‌ای را برای دنباله‌روی آنها پیدا کنید. پوستر Salida a Winefest بطور تحت تلفظی چنین کاری می‌کند. بیننده زمینه‌ای از متن را که شبیه شراب است دنبال می‌کند. در این پوستر بیننده مسیر نوشته شده را که شبیه شراب در حال جریان در یک لیوان است دنبال می‌کند تا به اطلاعات پوستر دست پیدا کند

پوستر 29

Design: Sunday lounge

۱۸- اطلاعات پرمحتوا و خوانا درج کنید

خوانا بودن به این معنا نیست که بیننده عملاً بتواند پوستر را بخواند بلکه اطمینان حاصل کردن از این است که آیا بیننده می‌داند شما چه چیزی را تبلیغ، فروش و یا پخش می‌کنید. اینکه مطلبی را بخوانی و متوجه شوی چیز بدیهی است اما در مورد این مطمئن شوید که آیا اگر بیننده پوستر را از راه دور ببیند باز مفهوم آن را متوجه می‌شود یا خیر.

این پوستر حاوی اطلاعات زیادی است اما طوری طراحی‌شده که وقتی بیننده آن را از راه دور هم ببیند متوجه اطلاعات آن نیز بشود. این پوستر علی‌رغم اینکه دارای انبوهی از اطلاعات است اما پیکربندی خلاقانه آن متن‌های سخت آن را نیز خوانا کرده است.

پوستر 30

Design: Ali Gray

۱۹- توجه به سایز و شکل پوستر

هیچ‌یک از پوسترها شبیه هم نیستند پس نیازی نیست که اندازه آنها هم با یکدیگر یکسان باشد. اگر فضای پوستر به شما اجازه تغییر سایز را می‌دهد اینکارو بکنید حتی پوستر می‌تواند عمودی، افقی، گرد، بزرگ، پررنگ باشد

پوستر 31

Design: Matt and Brie

۲۰- پوستر را بطریقی طراحی کنید که احساسات را برانگیزد

وقتی پوستری تحریک‌کننده احساسات باشد احتمال اینکه مردم بخواهند آن را به اشتراک بگذارند بیشتر خواهد شد. یک کلمه یا تصویر به‌تنهایی می‌تواند عشق، عصبانیت و ناراحتی انسان را برانگیزد. با دیدن عکس گریان یک زن، مرد در حال گذر از خط پایان، کلمه آتش احساسات بیننده برانگیخته می‌شود ولی نیاز است بیشتر اطلاعات داده شود.

این پوستر که مربوط به یک کنسرت رویداد موسیقی جاز است با استفاده از ترکیبات تکه‌تکه که هر تکه یک حالت متفاوت از چهره را نشان می‌دهد درواقع از احساسات مربوط به جاز تقلید کرده است

پوستر 32

Design: Helmo

۲۱- برای چند رویداد یک نمونه منحصربه‌فرد خلق کنید

زمانی که حوادث مختلف یا محصولات مختلف برای یک گروه موسیقی یا خط تولید دارید آیا بیشتر از یک پوستر نیاز است؟ درصورتی‌که درصدد خلق چندین پوستر هستید دقت کنید که جز در مورد رنگ و عکس آن‌ها باید تقریباً شبیه با همدیگر باشند؛ اما بااین‌حال آنها باید از همدیگر مستقل باشند.

پوسترهای Dave Matthews Band بجز اندکی تفاوت تقریباً شبیه هستند بطوری که اگر کسی یکی از آنها را به‌تنهایی ببیند باز مفهوم رسانده می‌شود

پوستر 33

Design: DKNG

۲۲- با توجه به نوع مخاطب طراحی کنید

شما باید قبل از توزیع یا فروش پوسترها، مخاطبتان را بشناسید. اطمینان حاصل کنید که طراحی با علایق بیننده‌ها همخوانی دارد پوستر مربوط به Black Keys مطمئناً هواداری موسیقی راک را به کنسرت لب ساحل می‌کشاند.

پوستر 34

Jose Berrio

۲۳- برای جالب شدن هرچه بیشتر ترکیب می‌توان از تضادها و تناقض‌ها بهره برد

به شیوه‌های گوناگون تضاد برقرار کنید. از رنگ‌های متضاد نظیر آبی و نارنجی یا سیاه و سفید استفاده کنید. فونت‌های دراماتیک کلفت را همراه فونت‌های نازک بکار ببرید. عکس‌های پرهیاهو را بارنگ‌های آرام بکار ببرید.

پوستر 35

Design: STUDIOJQ

پوستر 36

Design: Sam Wood

پوستر 37

Design: Ugar Sayan

۲۴- استفاده از نشانه‌های گرافیکی مختلف مثل رنگ‌ها و فونت‌ها

نمونه‌های مختلف از فونت‌ها و رنگ‌ها را امتحان کنید تا ببینید کدام جالب درخواهد آمد. بعضی عکس‌ها را در بالای یک تصویر سیاه‌قلم بکار ببرید. نظیر نمونه زیر

فونت‌های رمانتیک چسبیده به عکس را نیز می‌توانید امتحان کنید. وقتی پوستری را در هیچ یک از این دسته‌بندی‌ها جای دهید می‌توانید این دسته‌بندی‌ها را باهم ترکیب کنید.

پوستر 38

Design: Veljko Zajc

۲۵- وقتی قوانین را بدانید محدودیت‌ها برطرف می‌شود

رنگ‌ها، اندازه‌ها و فونت‌هایی را امتحان کنید که تابه الآن امتحان نکرده آید. یا جفتی از آن آیتم‌ها را امتحان کنید که فکر می‌کنید باهم هماهنگ نیستند. خلاصه چیزهای جدید را تجربه کنید.

پوستر 39

Atelier Martino

اکنون دیگر نوبت شماست

با توجه کردن به رویداد، خدمات و یا محصول نوع مخاطب شناسایی می‌شود. پیدا کردن تصویر، رنگ و فونت‌هایی که پیام پوستر را برساند باعث خلق یک اثر خوب می‌شود در طراحی پوستر دامنه انتخاب بسیار وسیع است. پس شروع کنید.

منبع: Source: designschool.canva.com
ترجمه: البرزمدیا
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت، پیگرد قانونی دارد!